Tuesday, October 6, 2009

Uke 41 - Øvingsoppgave 1

Øvingsoppgave 1:
"[...] udganspunktet for de fleste voksne håndtering af medier - uansett profession - [er] deres egne medieerfaringer, hvilket ofte skaber ben med hensigtsmæssige og holdbare løsninger" (Drotner 2003:10). Spørsmålet blir dermed kva slags kompetanseomgrep som kjem til uttrykk i læreplanen.

Har de tenkt over dette i dykkar fag? Sjekk kva slags fokus læreplanen i dine fag har på digital kompetanse - er det eit kritisk eller kreativt fokus?

Jeg er ikke lærer, men jeg følger litt med hvordan utviklingen av digitale medier i skolen har for barn og unge. Jeg har selv en i skolealder og har også sett og observert at digitalt verktøy er blitt brukt i skolen, ikke så mye som jeg skulle ønske, men mye mer brukt i fritiden. Hvis jeg var lærer ville jeg valgt bruk av digitalt verktøy i kunst og håndverk. Jeg synes det burde satset mer på bruk av digitalt i dette faget fordi faget regnes som "ikke tungt" fag i sammenligne med engelsk, norsk, samfunnsfag og matematikk der må elever lese eller pugge. Men samtidig er dette faget skaper kreativitet hos elever. Læreplan i kunst og håndverk har dette formålet:

"Praktisk skapende arbeid i verkstedene med å gi form til opplevelser og utvikle produkter står helt sentralt i faget. Dette arbeidet omfatter bruk av tradisjonelle og nyere materialer, redskaper og teknikker. Utvikling av fantasi, kreativitet, motorikk og håndlag fra det enkle til det mer avanserte er viktige dimensjoner i faget og forutsetter tid til utprøving og fordypning. Dette gir den enkelte mulighet til å oppleve gleden ved å skape og mestre. Kunnskap om form, farge og komposisjon er avgjørende for å lage produkter som fungerer, og for å framføre visuelle budskap på en hensiktsmessig måte".

Hvis elever bruker IKT på kunst og håndverk da slipper de å tegne, male eller fargelegge for hånd. De kunne bruke data f.eks. ved å tegne en bygning eller et hus. Dattera mi fikk meg fram idéen da hun la fram planen sin når hun blir stor. Hun skal bli designer. Jeg spurte hvorfor, så sa hun at hun skal tegne et gammelt hus og pynte og renovere det. Når jeg tenker meg om, så krever dette faget kreativitet. Men ikke bare det, men også bruk av matematikk fag fordi hun skal jo måle lengde, størrelse for å kunne vite størrelsen på huset. Det betyr at både algebra og geometri blir brukt i denne sammenheng. Samtidig vil hun også skrive en fin anmeldelse hvis hun skal markedsføre huset. Da er vi inne på norsk-faget der elever skriver tekst.

Jeg forstår at det finnes fordeler og ulemper at barn blir utsatt for mye i digitale medier, og derfor er "Media Literacy" et begrep som blir presentert i Synnøves leksjonstekt , og at det å kunne skrive, lese og forstå innholdet. Det er nødvendig å skåne barn fra f.eks. noen internettsider. Dette har forfatteren W. James Potter gitt uttrykk for, i Synnøves leksjonstekst " "Taking control is what media literacy is all about" (Potter 2001:IX). Potter mener at barn og unge idag er blitt bombadert av alle slags informasjoner gjennom digitale medier. Men samtidig kan vi ikke unngå at digitale medier er i stadig utvikling og stadig endringer. Derfor må vi som voksne viser og forteller unger hvordan de skal håndtere digitale verktøy. I en artikkel i boka til Erstad (2005) har Marit Synnevåg ved ITU gitt betegnelsen "digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunn" (s. 133).

Derfor som voksne og foreldre er det også vårt ansvar å veilede barn og unge om mediebruk. Men det er også mulig å kombinere barns kunnskap om data fra fritidskultur og innføre den i skolen som en del av læring, selvfølgelig ved hjelp av lærere og skoleledelsens støtte. Derfor er det viktig at lærere er kompetente nok til å kunne bruke digitale medier i skolen. "Lærere som er kompetente, engasjerte og ambisiøse på elevenes vegne, er skolens viktigste ressurser" (St.meld. nr. 30, 2003-2004, s. 33).

No comments:

Post a Comment