I disse to dagene, torsdag og fredag, 29.-30. okt. tok Kristin opp tema om "Strategi og planarbeid, digital kompetanse og vurdering".
Vi tok utgangspunkt i tema vurdering og vurderingspraksis. Noen sentrale begreper i vurderingsarbeidet er bl. annet om kjennetegn på måloppnåelse, underveisvurdering og sluttvurdering. Det er noen skoler som har lykkes med vurderingsformen til elevene bl.annet Halbrend og Flatene skoler i Førde kommune. Dette har Utdanningsspeilet 2008 viser fram i sin undersøkelse. Eleven får vurdering av læreren. Samtidig er det også viktig at eleven vurdererer selv sin egen læring og får tilbakemelding av læreren på egen vurdering. Dette bidrar til at eleven vet om han/hun har nådd kompetansemålet i faget.
Dette synes jeg er også en stor utfordring for lærerne om hvor mye arbeid de skal legge vekt på å få til et kriterie på måloppnåelse på hvert tema elevene skal jobbe med. Dette krever sikkert mye tid og arbeid, men samtidig har dette også vist et positivt resultat til elevene. Elevene blir engasjerte og motiverte på sin egen læring når de vet at de får vurdering på arbeidet. Dette fører til at foreldrene greier også å følge med hvordan barnas progresjonen i faget, og som kan skape et godt samarbeid mellom skole og hjem.
Inne på vurderingsarbeidet var vi også inne på "Vurdering uten karakter" og "Vurdering med karakter". Det førstnevnte gjelder for grunnskolen t.o.m. 7. årstrinnet, mens sistnevnte gjelder fra 8. trinn og i videregående skole.
Jeg hadde foreldresamtale i går for min 7. klasse og det fikk jeg vite lærerens vurderingen. Jeg var fornøyd med resultatet, men det var ikke brukt noen kriterier på hvordan hun har oppnådd målet. Det var brukt høy, middels og høyoppnåelse, men ikke mer forklaringer. Jeg forstår at det ikke har nok tid til det. Vi brukte 30 minutter på samtalen, og tida gikk fort. Jeg skulle ønske jeg får bruke minst 1 time på foreldresamtalen siden vi kun får snakke med læreren 2 ganger i året. Jeg føler at jeg ikke får nok faglig tilbakemelding pga tidsfrist.
Læreren er kjempeflink og dattera mi liker henne og har lært mye i alle fag, men det må være et dilemma for lærerne at tida ikke strekker til som de ønsker. Her er det klart at det fortsatt er et forbedringspotensial og at vurderingspraksis skal bli bedre. Lykke til til alle lærerne som har gjort en kjempegod jobb og fortsatt står igjen store utfordringer i fremtiden.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment