Øvingsoppgave:
"Halbrend og Flatene skule har jobba målretta i fleire år med elevvurderinga si. Set deg inn i dei dokumenta du har tilgong til frå desse skulane i leksjonen her":
Jeg underviser ikke på en skole, derfor har jeg ingen å sammenligne med om vurderingspraksis. Men samtidig ser jeg hvordan andre skoler har praktisert vurderingspraksis for å kunne vise prestasjonen til elevene. Ifølge Utdanningsspeilet 2008 har vurderingspraksis ført til økt motivasjon til elevene til å gjennomføre skolegangen. Elevene blir engasjerte når de vet at de får tilbakemeldinger fra lærerne og å vite hvordan de har nådd kompetanse i faget, og samtidig om hvordan de skal forbedre seg. Det har Halbrend og Flatene skule erfart der de jobber målrettet for at IKT skal integreres i fagene. Halbrend skule tar utgangspunkt om verdier og forventninger til skolen fra elevsyn, foreldre og skolen til foreldre. Det betyr at dette kan føre til godt samarbeid mellom skole og hjem der foreldrene kan følge med hvordan progresjonen til elevene i faget. Dette kan også bidra til at foreldrene føle seg trygge når de vet at elevene får vurdering når de har oppnådd målet.
Et godt utgangspunkt er også at det er presisert "skolen sine forventninger til foreldre" som kan belyse at foreldrene har også ansvaret for å følge opp elevene i samarbeid med skolen. Vurderingspraksis gir dermed uttrykk for hvordan elevene kan bli involvert i sin egen læring, og tilbakemeldinger, spes. framover meldinger som er ofte fraværende, hjelper elevene hvordan de skal utvikle videre med sin egen læring, spes. for elevene som trenger tilpasset undervisning.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment