Wednesday, April 22, 2009

Refleksjonsblogg

22. apr:
Så på animasjonsfilmen vår "Den stygge andungen". Resultatet var nå i orden og lyden var ganske morsomt. Det var så artig å se på filmen. Jeg og dattera mi så på den flere ganger og var inspirert og har nå et prosjekt om å lage en animasjon i sommer. Boka "Fra digital ferdighet til kompetanse" av T. Høiland og T.A.Wølner har en veldig grei og tydelig forklaring på bruk av MS-Moviemaker. Forfatterne forklarte også forskjellen mellom MS-Photostory og Moviemaker. Det først nevnte verktøyet blir eleven ført skritt for skritt gjennom produksjonen, mens det siste blir bildesamlinger, lydsamlinger og effektsamlinger legges inn i de respektive samlingene. Jeg har sett Moviemaker da vi laget animasjonen "Den stygge andungen", men tenker å kunne prøve alt selv i min neste animasjonsfilm.

Jeg er helt imponert over hvor mye vi har lært av digitalt verktøy i løpet av dette semesteret. Det er klart det har vært mye arbeid med å lære og feile og man greier ikke å lære alt heller, men samtidig er dette et nyttig studie. Det som undrer meg er hvordan disse medstudentene som er utdannet lærere å kunne implementere den kunnskapen de har tilegnet seg i sine skolene når skoler har så dårlige råd? Mange skoler har utdaterte PC'er og flere elever må dele med PC'en. Jøss, dette er en stor utfordring. Samtidig er det også vist i undersøkelsen at det er fortsatt mange lærere som ikke kan om data.

Jeg vil bare konkludere at dette har vært et kjempekjekt studiesemester og har lært veldig mye. "Learning by doing" slagordet knyttet til Dewey er åpenbart en god pedagogisk tenkning.

"I hear, and I forget"
"I see, and I remember"
"I do, and I understand"

Med dette vil jeg si at etter eksamen skal jeg skrive en oppskrift på alle verktøyene jeg har lært og praktisere og holde vedlike det jeg har lært "to keep my ICT knowledge intact".

No comments:

Post a Comment