17. apr:
Hadde siste samling idag der vi hadde besøk av Tor Arne Wølner, en av forfatterne av boka "Fra digital ferdighet til kompetanse". Han foreleste om "Å fortelle med bilder: sammensatte tekst, porteføljemetodikk, vurdering og animasjon".
Han forklarte om hvor viktig det er å lære om digitalt verktøy, men samtidig skal man ikke glemme det faglige. I hans forelesning henviste han til ei bok av Ian Fox (2008) om at det er viktig at elevene får vurdering for læring, og ikke av læring. Han nevnte bl.a. om kjennetegn på måloppnåelse, om læringsstrategi og også om hvor viktig det er med refleksjon, om hva man har lært. Han nevnte også om lav måloppnåelse og høy måloppnåelse.
Etter lunsj jobbet vi med animasjon. Jeg var i gruppe med Ingunn Birkeland og Réne Gjerde. Vi hadde altfor lite tid med å jobbe med animasjon. Først begynte vi med å forme figurer og glemte helt om å sette opp en måloppnåelse. Men etter fram og tilbake har vi greide å notere hva blir lav og høy oppnåelse med å lage en animasjon. Vi valgte å lage et eventyr om den stygge andungen. Bildene var egentlig ganske fine, men da vi skulle lage dem til video blir det kluss med bevegelsene. Så her blir det nok litt mer redigeringsarbeid. Men uansett var det veldig kjekt og lærerikt arbeid. Og som Wølner presiserte at å lage en animasjon er en tålmodighetens kunst, og man skal alltid huske på at animasjon er gøy, men det skal alltid ha sammenheng med læring.
Saturday, April 18, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment