Oppgave 2:
"Bruk av egnethet av fire LMS" kan synes som et god kilde i forhold til å vurdere ulike LMS.
Gjør dere opp en mening om man i dette tilfellet har gjort:
1) Et riktig utvalg
2) Har brukt et relevant sett med vurderingskriterier.
Strukturer svaret, og gi relevante begrunnelser ut fra:
- Det dere vet, eller kan finne ut, om hvilke LMS som er i bruk i Norsk skole.
- Det dere mener er relevante vurderingskriterier i forhold til LMS.
Ulike LMS:
1) Siden PedIT ikke er brukt i høyere utdanning, er den ikke blitt vurdert i denne rapporten. Men vi synes likevel at rapporten burde tatt med PedIT. Det hadde vært spennende å lese en rapport som vurderte alle de forskjellige LMS-er som er tilgjengelig i Norge.
2)
a) Meldingsutveksling - E-post både med elever og foreldre.
b) Fellesdokumenter - viktig, samskriving, papir.
c) Forum - viktig funksjon, fungerer best på høyere klassetrinn.
d) Chat - viktigere for elevene, ikke så viktig for lærerne. Kan heller fungere som en læringsarena for hvordan man skal oppføre seg i et nettsamfunn (nettby, facebook, etc.)
e) Planlegging og rekkefølgestyring - virker interessant.
f) Kalender -pluss funksjon, selv om det ikke er like nødvendig for alle.
g) Arkiv - kjekt for elever som enten jobber på skolen/hjemme, slik at man får tilgang på dokumentet uansett hvor man er. På Fronter, er det: mitt arkiv; mens på PedIT: personlige side.
h) Innlevering og tilbakemelding - viktig ting i LMS, slippe papirmølle.
i) Evaluering - Fronter fungerer veldig bra, mens det kan være klønete på PedIT. Viktig for innlevering og tilbakemelding.
j) Flervalg - kjekt funksjon i Fronter, mye brukt både i grunnskolen og i høyere utdanning.
k) Statistikk og oppfølging - finnes muligheten her. Kan lage statistikker for antall aktive brukere i et fag. Mye viktigere fra ungdomsskolen og oppover. Mindre brukt på PedIT.
l) Tilpasset forside - viktig, må vise at man ønsker å inkludere lesere til å opprette siden.
m) Bruker import - denne funksjonen finnes i PedIT der man kan importere brukere til en annen skole. Fortsatt ikke mulig i Fronter.
Punkt til forbedring:
- Bilderedigering direkte i LMS.
- Lyd, i forhold til svaksynte, personer med lese- og skrivevansker
Blant annet kan publikasjonen fra Futurelab "Opening Education - Social software and learning" (Owen et al., 2006) gi grunnlag for å stille spørsmål. Gjør dere opp en mening om:
1) I hvilken grad egner typiske LMS seg i forhold til det å forberede unge lærende på en sammensatt og livslang digital læringsarena?
2) Betyr det at vi kan/bør hive ut LMS fra skolene?
Strukturer svaret, og gi relevante begrunnelser.
1) De fleste barn og unge er digitalt innfødte, mens mange voksne er digitalt immigranter (eller ignoranter). Det er viktig å innlemme barns interesser på data utenfor skolen inn i skolearbeidet.
- Via samskriving
- Bruk av E-læring i fjernundervisning
- Nettbasert læring (man kan sitte hvor som helst i verden for å være med på undervisning)
- Fleksibel læring der elevene bestemme sitt eget tempo uansett tid og sted
- Både som faglig og sosial læring (kommuniserer med andre barn og unge i andre land om felles interesser)
- Samarbeid og kan kommentere og gi vurdering med hverandre. Får tilbakemelding raskt
- Tilrettelegging
- Alltid tilgjengelig
- Universell utforming (tilpasset brukere med nedsatt evner, superior/pensjonister, funksjonshemmede)
2) Nei, vi kan ikke hive ut LMS fra skolene. LMS er kjempeviktig.
No comments:
Post a Comment