Monday, November 23, 2009

Digitalt læringsmiljø

Disse tre siste ukene har vi tema: Digitalt læringsmiljø. Dette tema er støtteleksjon til den siste mappeoppgaven der vi skal beskrive et scenarie for en læringsprosess som IKT-veiledere. I det første tema som gjelder for uke 46 har vi repetisjon om digital kompetanse der vi tok opp Søby sitt kompetansehjul og viktige faktorer for digital kompetanse i grunnskolene. Her er det nevnt om ITU Mentor. Målet er å kunne støtte skoleledelere med integreringen av IKT i skolene. "ITU Mentor er en ressurs for refleksjon og skoleutvikling som støtter skoleledere i arbeidet med digital kompetanse. Ved å bruke ITU Mentor kan skolens utviklingsplaner og strategier styrkes, for å sikre at skolen gir læring for fremtiden" (ITU Mentor).

Her har vi også tatt opp tema om UNINETT ABC. Dette er støttet av Kunnskapsdepartementet som har mål med å hjelpe skolesektoren med IKT løsninger og teknologivalg. Selskapets visjon er: "Å bidra til en innovativ utdanningssektor som lykkes med å øke elevers og studenters læringsutbytte, basert på en velfungerende IKT-infrastruktur i sektoren med et rikt tilfang av digitale tjenester og anvendelser for læring" (Uninett ABC)

Denne første leksjonen av tema digitalt læringsmiljø tok vi også opp om hvordan grunnskolene forsøkte med ta i bruk IKT i avgangsprøvene, men dette er fortsatt et langt skritt å ta før skolene føler at de skal lykkes med integreringen av IKT i skolene.

I uke 47 tok vi opp Prinds Rum til læring. De tre rommene som Prinds nevnte i boka: Undervisningsrommet, Treningsrommet & Studierommet er med på å bidra hvordan lærerne kan finne et undervisningsopplegg som en del av elevenes læringsprosesser. Her er det også nevnt læringsteorier og hvilke konsekvenser har disse for undervisningen. Det er også viktig å nevne bruk av IKT som en del av undervisning.

I uke 48 og siste leksjonen for dette studiet tok vi opp Owen som forklarer om barn og ungdoms bruk av IKT både utenfra og innenfor skolen. Han mener at det er svært viktig å inkorporere barns interesser med digitale medier inn i skolearbeidet for å vekke interesse i faget. Han fastslår at bruk av IKT er i stadig utvikling og at barn og ungdom skaper ny måte å lære på. "It identifies changes in the way that young people relate to each other and to cultural media - rip - mix - burn creativity" (Owen, 2006, s. 45).

____________________________________________________________
Prinds, E. (1999) Rum til læring. København, Center for Teknologistøttet Uddannelse.

No comments:

Post a Comment