Jeg valgte å bli medlem av disse 3 nettsamfunn:
a) MSN = grei å bruke. Man kan skrive, snakke og ringe til familien og venner gratis. Deltakere må være pålogget før de kan kommunisere med hverandre.
b) Nettby = litt skeptisk. Man kan laste opp bilder, men alle kan se dem. Man kan også se andres logg. Det er ingen kontroll her. Alt blir lett tilgjengelig.
c) Picasa = bra å bruke for bilderedigering. Man kan fjerne røde øyne og kan endre farge på bilder. Man kan dele bilder på PC’en.
Artikkel til Wesch og Selwyn:
Sosiale nettverkstjenester i klasserommet bør en tillate etter synet til Michael Wesch, professor i kulturantropologi. Han ønsker velkommen bruk av bærbar PC, mobiltelefoner og iPod som læringsverktøy i klasseromsundervisning. Studenter må få lov å bruke kraftige verktøy for å lære og å tilegne informasjoner hvor de kan dele med andre. Studenter må få bruke sin digitalkompetanse på skolen. Han vil sette søkelyset på å integrere nettverkstjenestene som en del av læringsprosessene i skolen og ikke som et hinder for læring. Studenter ønsker å utveksle informasjon, ikke bare motta den. Det er viktig å få fram vesentlige spørsmål som kan lede til diskusjon blant tilskuere, eller et betydningsfullt tema som kan få tilskuere til å delta og debattere. Han mener også at dagens klasseromsundervisning er mer fokusert på å få et godt karakterresultat enn å få en meningsfylt utforsking av verden vi lever i og delta i å skape noe. Bruk av digitale hjelpemidler er dermed en løsning.
Wesch sitt neste prosjekt er å utforske anonymitet på internett. Han forsker og prøver å finne digitale hjelpemidler studenter kan bruke for å samarbeide og dele, og som er godt egnet til prosjektarbeid. Disse verktøyene må være fritt tilgjengelige, kan bruke som notater, samle informasjon og som lett kan gjenfinne den. Han nevnte dermed Diigo, Evernote og Tiddlywiki som har noen av disse egenskapene. Han fant ut at kombinasjonen av Evernote og Diigo er en utmerket løsning for prosjektet om anonymitet på weben. Evernote for å håndtere private notater og Diigo for deling med informasjon og samarbeid med andre via nett.
Neil Selwyn, sosiolog, derimot motsetter seg dette. Han er skeptisk til bruk av sosiale web som en del av læring og undervisning på skolen. Han mener at internett er et godt verktøy, men samtidig kan dette ikke måle seg med den formelle undervisningen på skolen der lærerne og elevene er tilstede i et klasserom. Lærerne følger læreplanen. Ifølge Selwyn er undervisning i et klasserom mer strukturert, mens elevene må ta eget ansvar for læring ved en uformell undervisning ved bruk av digitale internettjenester. Bruk av sosiale web varierer veldig, og er også avhengig av alder. Mange unge bruker internett for å ”sosialisere” seg og som en slags underholdning. Idèen bak sosiale web og grunnen til dets popularitet er at det skal være et sosialt nettverk der brukere kan kommunisere, underholde, samarbeide og dele informasjoner. Disse tjenestene er oftest brukt: Flickr, Youtube, MySpace og Facebook der brukere deler og utveksler informasjoner, video, bilder og å chatte med hverandre.
Timothy O’Reilly, hovedpersonen bak begrepet Web 2.0, forklarer at dette skal være et nettverk for aktiv deltakelse istedenfor passive brukere. Dermed er Selwyn skeptisk til at mange tar risiko med å dele offentlige informasjoner på nettet, noe som kan forårsake at noen kan misbruke dem. Selwyn sammenlignet Facebook som et sted for uformell læring der studenter kan møtes bak et klasserom, på kafè, i gangen eller på telefonsamtale etter skoletid.
Han konkluderer at det er vesentlig for lærere at de må tenke nøye før de tar i bruk sosiale nettverkstjenester som en del av læring i klasserommet, og samtidig utfordrer han oss til å føre en åpen dialog mellom unge mennesker og lærere/forskere om bruk av Web 2.0 som en del av læringsundervisning.
Jeg er helt enig med Selwyn at lærere bør skaffe seg erfaringer ved bruk av sosiale web før de lar elevene bruker disse på skolen. Nettby er et av de verktøyene der de fleste barn bruker. Barn kan ikke forespeile konsekvenser av å legge ut bilder på Nettby, og at noen kan misbruke dem.
No comments:
Post a Comment