Tuesday, February 3, 2009

Comic Life

Comic Life test jeg har publisert i min blogg er laget av en skoleelev. Jeg lastet ned Comic Life win DeLuxe edition og har kostet meg kr 224,48, men det var likevel verdt det. Jeg skjønte ikke med det samme hva som var vits i det. Vi kunne jo skape en tekst med bilder som ligner på en tegneserie ved bruk av Word 2007. Kjell måtte ha funnet noe bare for å ha det gøy. Jeg syntes ikke det var noe gøy for meg. Jeg åpnet programmet og begynte å plukke fram bilder fra mitt album og dra fram ballongene for å lage tekster. Jeg skrev noen tekster. Det var kjedelig. Men så fikk jeg øye på en skoleelev som holdt på med leksa si. Jeg spurte om hun kunne gjøre leksa mi. Jeg viste henne en tom side av Comic Life og fortalte om hun kunne lage en historie for meg som ligner på en tegneserie. Da lysnet hun. Å skrive på data er det gøyeste hun vet. Dermed plukket hun fram bilder her og der, dro fram forskjellige ballongene i det tomme arket og noen minutter senere har jeg fått en tegneserie - på engelsk! Wow, dette var jo en fin tegneserie med "nesten" levende bilder, og de tekstene hun fant på som henger sammen med bildene. Jeg har ikke endret hennes tekst, korrigerte bare noen få bokstaver, men ellers er alt hennes ord. I det øyeblikket innså jeg at dette var gøy, og hun syntes også at det var gøy å lage tegneserie. Selv om det var bare ei side (skulle bare en test) var det likevel et bra resultat at jeg måtte sende til jobben for å vise til kollegene mine hvordan en skoleelev kan skape noe positivt ved bruk av et digitalt verktøy. Jeg eller hun fikk mye ros.

Barn bruker masse tid foran PC'en, derfor er det bare å anvende det på en positiv måte. Å få dem til å bli engasjert i noe de interesserer seg. Dermed kan vi introdusere til dem verktøy som får dette til å utvikle elevenes evnen til både skrive- og leseferdigheter. Forfatteren i norskboka.no (Harboe, 2008) hevder at digitaliserte ressurser kan åpne nye muligheter for norskfaget og gir merverdi i læringsarbeidet. Men jeg mener dette gjelder også for andre fag som engelsk, naturfag, samfunnsfag, etc.

Ved å lage en tegneserie som egentlig bare en morsomt lek, får elevene til å tenke og bruke sine fantasier, dermed fører dette til at de komponerer bilder og tekster som blir til en historie. "Det å skrive kan gi rom for erkjennelse og refleksjon" (Harboe, s. 43). Dette mener jeg også at skriving er et første skritt til å beherske prosessorientert skriving der Harboe presisert at "prosessorientert skriving bygger på troen på at læring skjer gjennom skriving og dialog" (s. 43).

Jeg jobber ikke som lærer, dermed greier jeg ikke å forestille meg hvordan diverse digitale verktøy skal implementeres i skolen. Men jeg har en skoleelev og jeg vet ihvertfall at å anvende data i hjemmeleksa er litt oppmuntrende for elever. Derfor har jeg også tro på Gardner (1999) om "The Theory of Multiple Intelligences" at elever har sine spesielle ferdigheter som bør utvikles og dette kan være en tilpasset læring i skolen. Høiland og Wølner (2007, s. 34) skrev "slike evner må også tas vare på i vår tilstrebing etter å gi tilpasset opplæring, også med bruk av digitale medier". Videre skrev de "når vi skriver tilpasset opplæring og læringsstil, må det også være klart at vi ikke snakker om "svake" og "sterke" elever, men at elever har ulike måter å lære på ut fra den enkeltes auditive, visuelle, taktile og kinestetiske anlegg".

Comic Life kan anvendes i mange fag. I naturfag f.eks. kan elevene lage en tegneserie der de har dialog og skriver om astronomi der de kan plukke fram bilder av solsystemet: sola, planetene, stjerner, galakser, etc. I samfunnsfag kan elevene f.eks. lage en tegneserie om Europas historier eller om vikingtid. Det er veldig artig for elevene å finne fram bilder og når de har bilder foran skjermen "fosser" ordene bare ut.

Comic Life har vi ihvertfall tatt i bruk hjemme. Dette har jeg kombinert med Jing som jeg aldri har brukt før, men begynte å bli hekta på nå. Så langt har vi lært mange spennende verktøy og jeg gleder meg til å ta dette i bruk i andre sammenheng.

No comments:

Post a Comment